U prethodnom tekstu o parfemima govorili smo o postojanosti mirisa kao i nekim konkretnim savetima. Ovog puta ćemo se baviti podelama – razlici između toaletne vode i parfema kao i vrstama mirisnih nota koje možemo osetiti u parfemima.
Parfem ili toaletna voda?
Veliki izbor mirisa u parfimerijama i apotekama, često može i da nam odmogne. Različite verzije istog mirisa brojnih brendova dostupne su u vidu parfemske, toaletne i kolonjske vode ili kroz prateće proizvode u vidu losiona, sprejeva i krema za telo.
Parfume extract (ekstrakt parfema) poseduje 15-40% aromatičnih komponenti, u praksi najčešće 20%. Najskuplji je, ali je intenzivan i njegov miris se najduže zadržava na koži.
EDP – Eau de parfum ili parfemska voda sadrži 10-20% aromatičnih komponenti. Miris je intenzivan, dugo traje i samim tim sporije se troši. Ova koncentracija pruža potpunu predstavu o parfemskoj kompoziciji mirisa, zbog čega je najbolji izbor za veče.
EDT – Eau de Toilette ili toaletna voda sadrži manju koncentraciju parfemskog ekstrakta, od 5 do 15%. U odnosu na parfem brže gubi na intenzitetu i bogatstvu kompozicije, ali je po ceni pristupačnija i odgovara više dnevnoj upotrebi, zadržavajući se na koži 2-4 sata. Toaletna voda za muškarce obično je jačeg koncentrata od onih namenjenih pripadnicama lepšeg pola.
EDC – Eau de Cologne sadrži nižu koncentraciju parfemskog ekstrakta, oko 2 do 5%, u 70% alkohola.
AS – After shave (losion poslije brijanja) ima samo 3% parfemskog ekstrakta. Obično se koristi pre nanošenja parfema i nije dugotrajan.
Parfimisani losioni za telo imaju najnižu koncentraciju parfemskog ulja, do 2%, što je idealan izbor za žene koje preferiraju blaže mirise.
Mirisne note
Citrusi – osvežavaju i podižu raspoloženje. Citrusno-mirisnim sirovinama kao što je limunska trava ili verbena dodaju su moderne varijacije grejpfruta i pomela. Tradicionalno, citrusi su pratioci bogatijih cvetnih i smolastih nota u orijentalnim mirisima.
Voće, povrće i orašasti plodovi – izvan citrusa čine posebnu klasu, a izuzetno su popularni poslednjih godina. Mirisne note voća su osvežavajuće i sočne, često se kombinuju sa cvetnim komponentama, dok su note povrća neobičnije i ekstravagantne. Badem, kikiriki i lešnik mešaju se i kombinuju sa mirisnim notama iz drugih grupa, najčešće zemljanim.
Cveće – pruža širok spektar bogatih mirisnih nijansi od bananaste note ylang-ylanga, osvežavajućeg mirisa svežih ruža do limunastog mirisa magnolije i oštrine lavande. Ruža i jasmin posebno su cenjeni zbog svojih prirodnih esencija, dok su ljubičica i lotos skupi u procesu proizvodnje. Belo cveće (đurđevak, cvet pomorandže, jasmin, gardenija) mirišu opojno, slatkasto i teško. Dodaju romantičan prizvuk svakoj kombinaciji, ublažavaju neke od težih i intenzivnijih varijanti kao što su smole. U aromaterapiji prirodni ekstrakti cveća utiču na psihu i povezuju nas sa svetom prirode.
Bilje i paprat – asociraju na opore esencije proleća i vodene svežine. Sa druge strane tu je kategorija aromatičnih biljaka kao što su majčina dušica, bosiljak i ruzmarin. Miris paprati vezuje se za zemljani miris šume prvenstveno u muškim parfemima. Mirisna nota smokvinog lista popularna je u kombinaciji sa kokosom čime se postiže prepoznatljiva gorko-slatkaksta kombinacija.
Drveće – pruža prilagodljive mirisne note, koje obezbeđuju bazu parfema i jačaju druge elemente. Mirisni profil šuma može biti katranast ili oštar kao što je kedrovina, kremast i mlečan kao sandalovina, ili oštar kao borovina. Mahovine repliciraju šumsko tlo, bude zamišljenost, introspekciju i tajanstvenost.
Začini – poznata kategorija parfemskih nota koje prepoznajemo kroz cimet, korijander ili đumbir. Mogu biti vrući ili hladni u zavisnosti od toga da li su intenzivnijeg karaktera ili su nežniji i pružaju osećaj hlađenja.
Slatki mirisi – podsećaju na miris hrane, savremeni i moderni, postigli su veliki komercijalni uspeh. Bazirani su na mirisu slatkiša, u rasponu od vanile, čokolade i karamele do kompleksnijih poslastica kao su crème brulee, cupcakes ili macaroons. Mirisi popularnih pića kao što su šampanjac, Pina Colada i Coca Cola, sadržani su u nekom delu parfemske formule koja nas uvek očarava svojim bezbrojnim varijacijama.